Ezek az ERP rendszerek legnagyobb előnyei az építőiparban
Az építőipar és a hozzá kapcsolódó területek szereplői nap mint nap intenzív versennyel és kihívásokkal teli piaci környezettel szembesülnek, ahol az anyagi erőforrások hatékony felhasználása és a projektmenedzsment rugalmassága kritikus fontosságú. Az érvényesüléshez a vállalatoknak olyan fejlett üzleti megoldásokra van szükségük, amelyek egyszerűsítik az összetett építési folyamatokat, megfelelnek a növekvő adminisztratív követelményeknek és ösztönzik az innovációt is.
Az építőiparban a core business nem irodai szoftvereken zajlik, a fő terep a projekt megvalósulási helyszíne, azaz maga az építkezés. A cégek elősorban abban gondolkodnak, hogy ezen a területen legyenek versenyképesek, itt legyenek meg a megfelelő erőforrásaik, eszközeik, és ide összpontosítsák a nyereségéből származó beruházható összegeket. Azonban egyre erősebben kezd kirajzolódni a trend, és kezd mindenki számára evidenssé válni, hogy a munkát támogatni kell digitális eszközökkel, alkalmazásokkal is.
Ennek megfelelően az építőipar is elfogadója és használója lett az ERP-megoldásoknak. Már nem kell győzködni egy cégvezetőt bevételi és kiadási adatokkal, hogy megfontolja egy rendszer bevezetését. Ezt az építőipari lánc is kikényszeríti, hiszen minden cég a láncolat valamelyik pontján áll – fővállalkozói, alvállalkozói, esetleg beruházási oldalon. A fejlődés érdekében muszáj támaszkodni ezekre a segítségekre. Négy fő érvet szedtük össze a vállalatirányítási rendszerek építőiparban való alkalmazása mellett.
Egységben és szervezettségben az erő
Az ERP-rendszerek előtt (sok esetben még most is) minden cég próbálta a saját eszközeivel megoldani az olyan felmerülő feladatokat, mint a pénzügy-számviteli vagy projektfolyamatok kezelése, nyilvántartása, nyomon követése, elszámolása. Ezek jellemzően egyedileg fejlesztett szakmai rendszerekben és/vagy Excel-táblázatokban történtek: egy adott pénzügyi rendszer mellett rengeteg külön életet élő táblázat jelentette a cégek eszközparkját szoftveroldalon.
Azonban minél nagyobb és összetettebb egy szervezet, annál inkább akadnak ilyen esetben házon belül eltérések, pontatlan kezelések, hiányos adatnyilvántartások. Ahány felhasználó, annyiféle táblázatkezelési módszer – hiszen az Excel mindent elbír. Ez azonban gyakran eredményezhet csúszást az adminisztrációban, aminek nemcsak kijavítása, felgöngyölítése is rengeteg értékes munkaórát vihet el.
Riportálhatóság szempontjából is kifizetődő, ha a vállalat minden részlege „egy kottából játszik”. A cégvezetők akár ad hoc jelleggel is kérhetnek jelentéseket, azok megbízhatósága sosem lesz megkérdőjelezhető.
Tervezés és erőforrás-optimalizáció
Az építőiparban a megbízások kezelése és az előrehaladás követése a különböző munkavégzési helyszíneken nehézségekbe ütközhet. Egy hatékony ERP rendszer azonban megkönnyítheti a vezetők számára a tevékenységek monitorozását, beleértve a projekt állapotát, a megbízások delegálását és a mérföldkövek létrehozását. A valós idejű adatok használata azt is lehetővé teszi, hogy a vállalkozók rálássanak a személyzet munkaidejére, és hatékonyabban számlázzanak az ügyfeleknek. A hatékonyságot nagyban befolyásolja az is, mennyire optimalizált a beszerzési folyamat. Ha ez rosszul működik, komolyan nőhetnek a költségek – az ERP rendszerek ezt könnyedén kordában tudják tartani.
Ráadásul vannak – jellemzően irodai – munkafolyamatok, amelyeket a felhasználóknak monoton módon kell csinálniuk, abba könnyen belehibázhatnak. Ezeket át kell helyezni egy digitális platformra, hogy a rendszer tegye meg őket. A lényeg, hogy ami algoritmizálható, azt végezze el a szoftver. Így a felszabadult erőforrást minőségibb munka felé lehet csoportosítani, vagy azokra a területekre, ahol eddig esetleg nem volt meg a kapacitás.
A Business Central átfogó és fejlett projektmenedzsment eszközként szolgálhat azáltal, hogy az értékesítést, a pénzügyeket, az erőforrás-ellátást, a szállításokat és az alvállalkozókat egy központi platformon összekapcsolja. A változások és az ütemterv-kiigazítások automatikus kezelésével biztosítja, hogy mindenki ugyanahhoz a forráshoz férjen hozzá, elősegítve a zökkenőmentes koordinációt és összehangolást a projektben részt vevő valamennyi érdekelt fél között.
Egyszerű kezelhetőség és mobilitás
Az építőipar és a mezőgazdaság hasonló problémákkal küzd ezen a téren, hiszen ugyanazt a rendszert használja a vezérigazgató, a többdiplomás mérnök és a fizikai munkát végző szakember is. A tervezésnél le lehet egyszerűsíteni bizonyos felületeket, hiszen nem célravezető, ha minden modul bonyolult és szofisztikált.
Vannak területek, ahol jellemzően alacsonyabban kvalifikált, a digitális világban rutintalanul mozgó munkaerő dolgozik, ezek esetében beállítható magasabb hibaszűrés, lecsupaszítható a felület és beállítható automatikus kitöltés is.
A mobilitás ma már nem is kérdés, hogy alapkövetelmény, az azonban érdekes, hogy a Business Centralhoz csatlakozhatnak különböző támogató rendszerek, mint például a dokumentumkezelő rendszerek (DMS, azaz Document Management System). Ezek segítségével oda-vissza tudunk kommunikálni. Például, ha megtörténik egy anyag kiszállítása az építkezésre, a leadott papír szállítólevelet telefonnal szkennelheti a felhasználó, amely azonnal bekerül a DMS-be. A DMS csatlakozik az ERP-rendszerhez, és máris megtörtént az információátadás, a központban is látják, hogy áru érkezett. Ilyen egyszerű az egész.
Bevételek és kiadások könnyebb becslése
Az építőiparban a vállalkozásoknak becsült költségekkel kell pályázniuk a projektekre. A legmegfelelőbb ajánlatot olyan tényezők alapján választják ki, mint a javasolt terv, a vállalat hírneve és a becsült költségek. Az ERP rendszerek segíthetnek a nyersanyagok, a tervek, a munkaerő és a projekt időtartamának pontosabb becslésében, biztosítva, hogy a tényleges költségek ne térjenek el jelentősen a tervezettektől. Emellett ERP-szoftverrel követhetők az egyes projektekből származó bevételek és kiadások, ami lehetővé teszi a jövőbeli projektek hatékonyabb idő- és költséggazdálkodását.
A Business Central értékes eszköz lehet az építőipari vállalatok számára a potenciális ügyfelek és a jövedelmezőségi modelljükhöz illeszkedő projektek azonosításához. A magas megtérülésű projektek nyilvántartásával segíthet az adatok elemzésében és a minták azonosításában, hogy a vállalatok megalapozott döntéseket hozzanak a jövőbeli munkákkal kapcsolatban.
A tartalom elkészítésében Lukász Tamás, a Dynago építőipari szakértője és senior tanácsadója volt segítségünkre.