Miért érdemes a vállalkozásoknak a Microsoft Dynamics AX-ről Microsoft Dynamics 365-re váltaniuk?
Sajnos nem ritka 2023-ban, hogy a vállalkozások nem támogatott, korábbi vállalatirányítási rendszereket használnak, és sok esetben helyben tartanak fenn szervereket az adatok tárolására. Sokan egyszerű lustaság miatt, a költségektől való félelem miatt, vagy pusztán azért maradtak a korábbi rendszernél, mert még nem fogadták el teljes mértékben a digitális váltás előnyeit. Több érvünk is van amellett, miért érdemes megfontolni az áttérést régebbi platformokról – mint például a Microsoft Dynamics AX-ről – a Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations-re (F&O) vagy Business Central-ra.
Számos vállalkozás még mindig korábbi rendszerekre támaszkodik, mint például a Microsoft Dynamics AX, miközben egyre többen alkalmazzák az olyan korszerű technológiákat, mint a Microsoft Dynamics 365 F&O vagy Business Central, és használják ki annak funkcióit és adottságait. Bár az átállás jelentős döntés, érdemes megjegyezni, hogy általában kevesebb kellemetlenséggel jár, mint azt a legtöbben előzetesen hiszik.
Miért éri meg váltani?
Az AX-ről Dynamics 365 F&O-ra vagy Business Central-ra történő frissítés elsődleges és legmeggyőzőbb érve az architektúrában rejlik. Egyrészt a Dynamics AX helyhez kötött platformként épül fel, ami azt igényli, hogy a felhasználók az alkalmazást a saját fizikai szervereiken helyben üzemeltessék. Ezzel szemben a Dynamics 365 F&O vagy Business Central felhőalapú megoldás. Míg Dynamics AX kizárólag telepített felületeken keresztül érhető el, a Dynamics 365 minden platformon, eszközön, webböngészőn és operációs rendszeren keresztül elérhető, idő- és helybeli korlátoktól függetlenül – sokkal intuitívabb felhasználói felülettel, jobb felhasználói élménnyel.
Felhőalapú ERP-megoldásként a Dynamics 365 F&O és Business Central lehetővé teszi a szolgáltatási kapacitás igény szerinti módosítását, ami jelentős eltérést jelent a Dynamics AX esetében tapasztalt skálázhatósági korlátokhoz képest.
A Dynamics 365 F&O és Business Central szolgáltatásai rugalmasan alakíthatóak, ahogyan a vállalkozás bővül, így nincs szükség jelentős előzetes beruházásokra. A működés minimális szolgáltatáscsomaggal elindítható, és a rendszert fokozatosan, a vállalat növekedésével párhuzamosan lehet bővíteni.
A szolgáltatások köre szabadon testre szabható, akár növelhető, akár csökkenthető, a csapat mérete, a költségvetési korlátok, valamint a szervezet által igényelt konkrét modulok és alkalmazások alapján. A Dynamics 365 F&O és Business Central előfizetéses modellje költséghatékonyabb megoldásnak bizonyul, mivel megakadályozza az erőforrások pazarlását, és lehetővé teszi, hogy csak a pontos igényeknek megfelelő szolgáltatásokat szerezzük be, nem pedig egy teljes csomagot. Csak azért kell fizetni, amit valóban használunk is. Éppen ezért az AX-szel ellentétben, a BC kisebb vállalkozások számára is ideális választás lehet. Több ezer lehetőség közül választható ki az adott szervezet számára leginkább hasznos bővítmény. Legyen szó HR-ről, pénzügyről, készletgazdálkodásról vagy beszerzésirányításról, minden iparág minden területére találni innovatív, hatékonyságnövelő megoldásokat.
Fontos megjegyezni, hogy a Dynamics AX támogatása 2023. januárjában befejeződött.
Ennek eredményeképpen a Microsoft a Dynamics AX egyik verziójához sem biztosít több kritikus frissítést, hotfixet, adószabályozási változást (lokalizáció) vagy biztonsági javítást. Az F&O-val és BC-vel a vállalkozások a legmodernebb és legbiztonságosabb technológiához juthatnak hozzá – ráadásul a kisebb frissítések a háttérben történnek anélkül, hogy megakasztanák a mindennapi folyamatokat.
A Dynamics megoldások kiválóan használják ki a Microsoft ökoszisztémáját, számos Microsoft termékkel, köztük az Office 365 csomaggal, sőt még harmadik féltől származó alkalmazással és szolgáltatással is képes együttműködni. Így nemcsak az ismétlődő, időigényes feladatokat válthatjuk ki – ezzel nem kevés pénzt spórolva –, hanem az adatgyűjtést is a következő szintre tudjuk emelni. Mivel különböző platformokról gyűjthetünk vele adatokat, rövidíthetjük a várakozási időket, és fokozhatjuk az ügyfélélményt.
Előbb tervezni, aztán cselekedni
Amikor egy vállalat elhatározza, Microsoft Dynamics 365 F&O-ra vagy Business Central-ra frissít, mindenképp javasoljuk a helyzetének felmérését. Ennek az értékelésnek ki kell terjednie az alapvető üzleti célkitűzésekre, és figyelembe kell vennie a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokat is. Emellett elengedhetetlen az új megoldás által nyújtott funkciók és képességek mélyreható megértése. Ez határozza meg valójában, hogy az aktuális AX-ről melyik irányba lépjünk tovább.
A Business Central funkcionalitása sok esetben már meghaladja a korábbi AX verziók képességeit, így míg korábban egy-egy tulajdonság miatt az AX mellett kellett letenni a voksot, ma már ez koránt sincs így.
A Business Central vállalat méret szempontjából nagyon széles skálán mozog. Az kis vállalkozásoktól, bizonyos funkcionalitások mellett, akár a nagyvállalatok kiszolgálására is alkalmas lehet. Amint a vállalkozás tisztában van sajátos igényeivel, megkezdheti az áttérés tervezési szakaszát. Az ERP rendszerek modernizálásáról bővebben ebben a cikkben írtunk.
Mit érdemes átgondolni?
A Microsoft Dynamics 365 F&O vagy Business Central átállásra való felkészülés során néhány kulcsfontosságú tényezőt érdemes figyelembe venni. Elengedhetetlen a jelenlegi üzleti helyzet alapos elemzése. Tekintettel az igények állandóan változó jellegére, alapvető fontosságú, hogy számos forgatókönyvvel kalkuláljunk.
Könnyen előfordulhat, hogy a Microsoft Dynamics AX akár egy évtizeddel ezelőtti kiválasztása már nem felel meg a vállalkozás jelenlegi és változó követelményeinek.
Ugyanilyen lényeges a továbblépéshez szükséges ütemterv kialakítása. Az új rendszerbevezetésének megkísérlése jól strukturált terv és stratégia nélkül elvesztegetett erőfeszítésekhez és rossz döntésekhez vezethet, amelyek megzavarhatják az egész üzleti ökoszisztémát. Elengedhetetlen egy világos ütemterv kidolgozása fázisokkal, azokon belül mérföldkövekkel és célkitűzésekkel, amelyek vezérelvként szolgálnak majd az átállási folyamat során.
Ha a Microsoft Dynamics 365 F&O-ra vagy Business Central- ra való áttérést fontolgatja, a Dynago szakemberei készséggel állnak rendelkezésére. Kollégáink rendelkeznek a szükséges tudással és tapasztalattal ahhoz, hogy végigvezessék Önt az átállási folyamaton, és biztosítsák az új Dynamics megoldásban rejlő teljes potenciált felszabadító sikeres bevezetést.
Kiemelt kép forrása: Canva