Mostanra lett csak igazán húzóágazat az informatika
Magasabb sebességre kellett kapcsolni az IT szektornak, hogy ki tudjuk szolgálni a megnövekedett elvárásokat a pandémia kapcsán. Egyértelműen az együttműködést támogató szoftverek és alkalmazásoké lett a főszerep, mert arra támaszkodva tudtak a vállalatok kapcsolatot tartani ügyfelekkel és saját kollégáinkkal. Nem az volt a kérdés, hogy szükség van-e a megoldásokra, hanem hogy milyen gyorsan tudjuk megoldani – interjú Kulcsár Melindával, a DynaGo ügyvezető igazgatójával.
Mekkora sebességváltás jellemezte az iparágat a pandémia kitörésekor, fel volt rá készülve az IT szolgáltató szektor?
A bőrünkön érezhettük a sebességváltást, drámai volt a megnövekedett igény. Hogy csak egy példát emeljek ki: a távoli hozzáférés iránti elvárás azonnal üzletileg-kritikus kategóriába került, és ennek stressztesztelése is rutinszerű műveletté vált. Kétségtelenül olyan költségek merültek fel a vállalatoknál, amiket előre nem terveztek be a cégek, vagy csak ceruzával, ez nehéz döntéseket eredményezett, ugyanakkor a felelős vezetők már nem bízhatták a véletlenre, hogy működik-e egy Teams vagy sem. A szolgáltatók szerintem jól állták a sarat, hiszen ez egy versenyhez szokott iparág, ugyanakkor a bevezetéseket egy ponton túl némileg szinten tartotta az elérhető szakembergárda problematikája, hiszen tudjuk jól, ma csak nagyon nagy energiákkal, kreatív ajánlatokkal lehet csak összehalászni a megfelelő IT szakembereket a piacon. Ebben nincs vagy nem sok különbség van kis-, közép- vagy nagyvállalat között.
Jellemzően több bevételt és több profitot is hozott vagy gyorsabban, stresszesebben kellett megvalósítani azt amire már bent volt az ajánlat?
Volt erre is, arra is példa. A megnövekedett munkamennyiség és annak exceltábláját leginkább majd jövő ilyenkor tudjuk visszafelé tekintve elemzni, de ráfizetésről azért nincs szó, inkább átrendeződött workflow-ról, illetve arról, hogy -egy-két szerencsés példától eltekintve- elég sok iparág mondhatja el az erről a 1,5 évről, hogy érzésre többet kellett dolgozni ugyanazért a bevételért vagy profitért. De nem panaszkodunk, mert számos vállalkozásnak a bevételi görbéje kevésbé alakult szerencsésen.
A nagyrendszerek bevezetését nem inkább csak hátráltatta a pandémiás új helyzet? Hiszen sokkal fontosabb volt talán azonnali megoldást találni operatív problémákra, mintsem komplex rendszerek -hosszabb ideig tartó – bevezetéséről álmodozni.
Érdekes, de nem ez volt a jellemző. Sokkal inkább váltak nyitottá a vezetők a sztenderdizált megoldásokra, és értették meg, hogy a fejlett menedzsmentrendszerek nagyfokú biztonságot adnak működésükhöz. Eddig is az volt az IT szolgáltatatók kommunikációjának fókuszában, hogy az a jó, ha a megrendelőknek tényleg csak az üzletfejlesztésre/üzletvitelre kell koncentrálniuk. Ez egészült ki nagyfokú biztonságvággyal és megszűnt a halogatás ezügyben, mert hirtelen minden fontos és evidens lett. Még nem láttam megbízható statisztikát arra vonatkozóan, hogy alakultak a szektorunk az elmúlt 1,5 évben, de ha tippelnem kéne, akkor stabilan kétszámjegyű növekedést látnánk.
A DynaGo több olyan ügyfelet is megnyert a piacon, akik igazán nagyhalnak számítanak. Köze volt ennek a felgyorsult döntéshozatalnak, vagy csak a szokásos tenderezési folyamatok alakultak szerencsésen?
Mindkettő igaz, és egyik sem. Egyrészt a megnövekedett vállalati igény miatt a szolgáltatók is többet tudtak dolgozni, szállítani, ez ránk is igaz volt. Ami a szerencse szót illeti, azt kicserélném tudatosan felépített szakmai munkára és szolgáltatásportfólióra. Nálunk szinte csak senior staff dolgozik a projekteken, és munkáink során rendre azt tapasztaltuk, hogy az ügyféligény megértésén áll vagy bukik egy majdani rendszerbevezetés sikere. Van egy speciális projektcsapatunk, egy specialistákból, azaz folyamatmérnökből, rendszerintegrátorból, illetve felhasználói élményépítőből álló „egységünk”, ha úgy tetszik, akiknek az a dolguk, hogy tökéletesen megértsék az üzleti igényt, ötleteikkel kitalálják, majd leszállítják az optimális informatikai megoldást. Mindezt precízre elkészített dokumentációval. Mi abban hiszünk, hogy ez csak így tud működni, illetve ettől van az ügyfélnek is az az érzése, hogy szinte az ő csapatában ülünk.
Volt jellemző vagy un. húzótermék az elmúlt időszakban, amire látványosan megnőtt az igény?
Természetesen a felhőmegoldások, távoli munkavégzés és együttműködést támogató megoldások iránti igények vezettek toronymagasan, ami a mindennapi kommunikációt segíti, legyen szó vállalaton belüli vagy ügyfelekkel történő együttműködési platformokról.
Mit hoz a jövő szektor számára, mivel számolnak merre tart ez a felgyorsult állapot és irányváltások?
Inkább trendeket látunk, semmint a jövőt, az pedig egyértelműen abba az irányba mutat, hogy az IT-nak a Business Continuity Plan-ben felerősödik a szerepe. Egy ellenálló, biztonságos és mégis rugalmas munkakörnyezet alapelvárás lesz, kiegészülve a folyamatosan növekvő adatmennyiség továbbítási és elérési igényekkel. De nem az IT az egyetlen szektor, akinek fel kell készülnie. És nem csak a megrendelői, vállalati oldalon kell új döntéseket hozniuk, fejlődniük. A munkaerőállománytól is újfajta skill-eket vár el a világ. A hibrid munkavégzésre való átállás szociálisan, érzelmileg és kognitív értelemben is érettebb képességeket kell előhívjon a munkavállalókban, fontos lesz az alkalmazkodásra, illetve valamiféle öngondoskodásra képesség kifejlesztése, ők lesznek a jövő sikeres emberei, mindegy, hogy kírzishelyzet van vagy épp nincs – és ez igaz bármilyen szintű pozícióra, szektorra vagy régióra. Tehát csatolja be az öveket mindenki, mert még nincs vége a változásoknak.