Dynago
  • DYNAGO-ról
  • Szolgáltatásaink
    • Rendszerkiválasztás, minőségbiztosítási tanácsadás
    • Rendszerbevezetés
    • Egyedi fejlesztés
    • Támogatás, support
    • Vállalkozz digitálisan!
  • Megoldásaink
    • Microsoft Business Central
    • Microsoft NAV termékcsalád
    • Microsoft D365 Finance & Operations, (Microsoft Dynamics AX)
    • Microsoft Power BI
    • Microsoft Power Apps
    • Microsoft 365 Office termékcsalád
  • Tippek
    • Blog
  • Karrier
  • Kapcsolat
  • MicrosofPartner
  • Menu Menu

Mi kell ahhoz a Megrendelőtől, hogy jól működő vállalatirányítási rendszere legyen

2021.09.13./in Cikkek /by webergoline

Általános tény vagy megállapítás a világban, hogy egy jól működő partneri kapcsolathoz – legyen az emberi vagy cégek közötti – mindig két fél szükséges, egyik a másik nélkül nem tud maradandót létrehozni. Ez természetesen egy vállalatirányítási rendszer bevezetésekor is így van és minden esetben a felek egy vagy több szerződéssel meg is erősíti ezt. Ám szokták mondani, nem elég a törvényt jól kitalálni, azt be is kell tartatni a rend fenntartása érdekében.

Jelen írás arra a sok éves tapasztalat alapján kialakult jelenségre próbál rámutatni és felhívni a figyelmet, hogy egy sikeres bevezetési projekthez nem csak a jogászok által jól körüljárt szerződésre van szükség, hanem az Ügyfél oldalán felmerülő, a szerződések szövegén túlmutató hozzáállásra, hitre és együttműködő magatartásra is.

Kezdjük mindjárt a legmagasabb szinten mind az ügyféloldali hierarchia, mind pedig a projekt felmerülésének, kialakulásának időbeliségét tekintve. 

Elkötelezettség

Az ma már közismert és kialakult gyakorlat, hogy egy hatékonyan és gazdaságosan működő cég mindennapjai elképzelhetetlen a kollaboráció, digitalizáció és az otthoni munkavégzést is támogató, azaz egy jól működő, a cég folyamataira szabott vállalatirányítási rendszer nélkül. Ezt sajnos az elmúlt két év pandémiás helyzete is többször bebizonyította. Egyre több cég vezetése szembesült azzal a ténnyel, hogy egy ilyen rendszer nélkül nem tud egyszerre több telephelyen vagy önálló cégként home office környezetben dolgozni anélkül, hogy a folyamatai zökkenőmentesen működjenek. Erre legtöbbször a vezetőség eszmél rá legkorábban, de van olyan eset is, mikor „alulról” érkezik a kezdeményezés. Függetlenül a bekövetkezés módjától nagyon fontos a sikeresség szempontjából, hogy ez az elkötelezettség – azaz, hogy új vállalatirányítási rendszerre van szükségünk – ne csak a vezetőség szintjén legyen evidencia, hanem az ún. kulcsfelhasználók (gazdasági, logisztikai, értékesítési vezető, gyártást vagy projekteket irányító vezetők) higgyenek az új rendszert adta lehetőségekben és 100%-ban a projekt sikeressége mellett álljanak. Az ideális helyzet az, amikor Ügyfél oldalon a szakkönyvekben is többször megírt Szponzor- Döntéshozó-Szakmai vezető hierarchia fel tud épülni. Sajnos nem egyszer a projekt elhúzódását, legrosszabb esetben a megszűnését jelenti az, amikor a Megrendelő oldalán felállt projekt szervezetből valamelyik elem hiányzik vagy gátolja a bevezetést a „ezt a régi rendszer is tudta, csak jobban” vagy „miért van nekünk szükségünk erre” attitűdök mentén.

Folyamatok

Egy sikerese bevezetés elengedhetetlen feltétele, hogy az Ügyfél tisztában legyen a vállalat összes meghatározó folyamatával. Értelemszerűen ezt szerződésben nem minden esetben előírható feltétel, de mivel minden valamirevaló projekt egy felmérési szakasszal indul top prioritás, hogy az Ügyfél tisztában legyen saját működésével és azt jól összeszedetten el is tudja mondani a konzulens kollégáknak, hisz ez képezi majd a rendszer gerincét, a fejlesztendő és paraméterezendő funkciók beállítását. Sok esetben ez nem valósul meg, ezért a Megrendelő oldalán ezt fel kell ismerni és vállalni, hogy adott esetben szakértő vagy tanácsadó bevonása szükséges a vállalti folyamatok leírása érdekében (BPR). A fő veszélyfaktor ott bújik meg ennél a problémánál, hogy egy rosszul interpretált struktúrára értelemszerűen egy rossz projekt scope, ergo rendszerterv készül és miután az Ügyfél ennek elfogadásakor sincs tisztában ezzel a ténnyel, sok napnyi munka és fejlesztés után, a tesztelési folyamat közben ébred rá arra, hogy valójában az új vállalatirányítási rendszer nem úgy működik „ahogy a régi” vagy ahogy elképzelték a projekt életre hívásakor. 

Ez ellen többféle módon is védekezhet egy bevezető partner, de egy professzionális rendszer demo tud a leginkább segíteni. Egyrészt rámutat arra, hogy az új rendszer milyen logika és folyamatok mentén működik, ezáltal az Ügyfél végiggondolhatja a saját belső folyamatait és időt és költséget megtakaríthatva elkerülhető a „fejlesszük olyanra, mint a régi rendszer volt” hatás.

Tesztelés

Evidensnek tűnik, ám sok esetben mégsem az, hogy a korábban felmért és közösen kifejlesztett rendszert az Ügyfél kulcsfelhasználóinak alaposan és minden körülményt figyelembe véve tesztelnie szükséges. Enélkül a rendszer nem helyezhető éles üzembe, hisz a nem megfelelő működése kézzelfogható anyagi károkat is tud okozni rövid idő alatt is. A tesztelés során az egyes részfunkciókat és komplett céges folyamatokat is végig kell tesztelni (tesztadatok segítségével), amiben a bevezető partnerek, főleg egy teljesen ismeretlen új rendszer esetében segítenek és az Ügyfél kulcsfelhasználóival közösen együttműködve végzik azokat el. A problémák többnyire akkor adódnak ha a kulcsfelhasználók számára nincs megfelelő idő biztosítva erre és a cég alapműködése mind időben, mind pedig energiában elsodorja őket. Ez az Ügyfelek fontos felelőssége, hogy időt és erőforrást biztosítsanak a tesztelési időszak sikeres kivitelezésére.

Oktatás

Szintén egy sarkalatos pont, ami általában a szerződésekben jól körülírt, ám a valóságban a hiánya komoly gondot okozhat vagy a számonkérés hiányából fakadó ismerethiány. Az Ügyfeleknek figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy ne csak az oktatás megtörténtének ténye következzen be, hanem a tudás is megfelelő módon kerüljön átadásra, hisz most nem egy általános iskolai földrajzóráról beszélünk, ahol azt gondolhatja a diák, hogy rendben az óra megvolt és majd egyszer lesz egy dolgozat, amin túl kell esni, hanem ezt a napi életben felelősséggel kell tudni használni, mely a cég életét és hatékony működését befolyásolhatja. Ennek érdekében Ügyfél oldalon minden esetben szükség van a tesztelések során is említett időfaktorra, hogy az adott felhasználónak maradjon ideje a tanulásra a napi munkája mellett. A tudástranszfer megtörténtéről pedig legbiztosabban akkor bizonyosodhat meg, ha az oktatási és tanulási időszak után a bevezető partner segítségével teszt vagy vizsgafeladatokat állíttat össze és azt a felhasználókkal megoldatja. Adott esetben, ha a kiértékelés negatív eredményt mutat, célzott újraoktatás von vagy vonhat maga után.

Adatmigrtáció

Egy nagyon fontos eleme a bevezetési projekteknek az adatmigráció, amit sajnos az Ügyfelek hajlamosak félvállról venni, hogy „rendben, azokat majd adjuk”, de nem veszik figyelembe, hogy a vállalatirányitási rendszerek testreszabásuk és elkészültük után egy jól végiggondolt, logikailag felépített, kódolt rendszerek, melyek pontos adatok nélkül mit sem érnek. A projektek egyik legfontosabb fázisa az, mikor a valid éles adatokkal feltöltjük és telepítjük az éles induláshoz. Miután a technológiában ott még nem tartunk, hogy a mesterséges intelligencia (AI) is része legyen a rendszernek, csak akkor működik helyesen, ha a megfelelő adatok a megfelelő helyre kerülnek benne. Erre a vállalkozó ún. sablonokat biztosít az Ügyfelek számára, melyek kitöltése első hallásra egyszerű feladatnak tűnik, de az esetek többségében nem az! Ilyenkor derül ki, hogy az adatok nem egy helyen tároltak, így a konzisztenciájuk megkérdőjelezhető vagy többségük olyan régi, hogy sok esetben már nem is érvényesek. Nem beszélve egy esetleges évközi indulásról, ahol a számviteli megfelelősség miatt még évközi nyitó könyvekre is szükség van. Ez általában óriási erőfeszítésnek élik meg az Ügyfelek és valójában az is, főleg ha nem számítanak vagy készülnek rá időben. Emiatt, mivel a projekt felmérésének nem része az Ügyfél adat mennyiségének és minőségének a megállapítása ezt minden esetben a bevezetők t&m (time & material) alapon vállalják ezzel is felhívva a figyelmet a fontosságára és mint költségtényezőre.

Természetesen rengeteg emberi szempont és tulajdonság is közre játszhat még a sikerhez vezető úton, de összegzésként elmondható, hogy ha a fenti szempontok helyesen kezeltek és emellé egy nyitott és szakmailag magasan képzett bevezető partner társul a projekt sikerre ítéltetett.

Tags: adatmigrtáció, dynago, erp bevezetés, vállalatirányítási redszer
Bejegyzés megosztása
  • Megosztás Facebook
  • Megosztás Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Megosztás Pinterest
  • Megosztás LinkedIn
  • Megosztás Tumblr
  • Megosztás Vk
  • Megosztás Reddit
  • Megosztás emailben
https://dynago.hu/wp-content/uploads/2021/09/2_cover_Depositphotos.jpeg 408 612 webergoline https://dynago.hu/wp-content/uploads/2021/08/logo_szines_340px.svg webergoline2021-09-13 13:22:222023-02-14 17:45:00Mi kell ahhoz a Megrendelőtől, hogy jól működő vállalatirányítási rendszere legyen
Ez is érdekelheti:
Verzió váltás kontra mindig „friss” rendszer?
Iparágspecifikus felhőmegoldások – Microsoft Cloud for Financial Services
Összefoglaló a Dynamics 365 Business Central 2024 Release Wave 2 (BC25) kiemelt fejlesztéseiről
A szenvedély már gyerekkorban kezdődik – DynaGo támogatással indul a RoboLabor
Díjeső a RoboLabor Gödöllő fiatal csapatának
Hogyan forradalmasítja az MI a vállalatirányítást? Bákonyi Gábor, a DynaGo fejlesztési vezetőjének cikke a Digitrendi.hu-n
„Van, amit csak évekkel, tapasztalattal és futó rendszerekkel lehet kiváltani” – hol csúszhat el az építőipari ERP rendszerek bevezetése?
Az energetikai cégek projektekben gondolkodnak, így választanak ERP rendszert is

Legutóbbi bejegyzések

  • Egy lépéssel közelebb a jövő üzleti világához: végre elérhető a Copilot a Business Central magyar lokalizációjában
  • Az Azure AI OCR és a Business Central integrációja: A vállalati digitalizáció új szintje
  • Összefoglaló a Dynamics 365 Business Central 2024 Release Wave 2 (BC25) kiemelt fejlesztéseiről
  • Földről a felhőbe: így válthat hatékonyan a Business Central online verziójára
  • Hogyan forradalmasítja az MI a vállalatirányítást? Bákonyi Gábor, a DynaGo fejlesztési vezetőjének cikke a Digitrendi.hu-n

Kategóriák

  • Cikkek
  • Uncategorized @hu

Címkefelhő

adatbiztonság AI artificial intelligence Azure Business Central digitalizáció dynago ERP ERP-rendszer felhő felhő alapú ERP rendszer felhő alapú megoldások felhőalapú szoftver felhőalapú szolgáltatás felhőrendszer felhőszoftver felhőtechnológia FIRST LEGO League GDPR informatika IT szektor kiberbiztonság Kulcsár Melinda mesterséges intelligencia Microsoft Microsoft Business Central Microsoft Dynamics 365 Business Central mobil alapú ERP-rendszer mobil ERP-rendszer programozás rendszerintegrátor Robolabor Saas szoftver szoftverfejlesztés szoftververzió tehetséggondozás támogatás utánpótlásképzés vállalat vállalatirányítási redszer vállalatirányítási rendszer vállalatirányítási trendek építőipar építőipari vállalat

Adatvédelmi tájékoztató

Copyright 2021 Dynago

Mostanra lett csak igazán húzóágazat az informatika Felhőben is biztonságosan
Scroll to top
Weboldalunk működtetése során a felhasználói élmény növeléséhez illetve a jobb kiszolgálás érdekében oldalunk “cookie”-kat használ. További információk
BeállításokElfogadom
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
  • English
  • Magyar